Meningen med livet - Del I

Här kommer lite kvällstankar, hoppas jag inte tappar tråden för mycket.

Jag har funderat lite på varför jag inte lyckas skriva klart mina inlägg. Svaret är väl nått i stil med att om det jag skriver inte kommer från Gud så är det inte nån större idé att jag skriver det. Jag har försökt skriva ganska många inlägg nu på sistånde men alla slutar med att jag inser att jag inte sitter med svaret. Har jag inte svaret finns det ingen mening med att försöka hitta på det. Vad jag skriver är bara sant om det skulle vara det även utan att jag skriver det.

Abropå ingenting så satt jag på bussen här om dan, tror den var vid Kvantum när tanken slog mig. Tanken "Vad är meningen med livet?". Normalt sett är det en fråga jag inte ägnar så mycket tid på, eller så är det den fråga jag ägnar all min tid på, vet inte riktigt. Men då såg jag något annat än frågan faktsikt, jag såg inte svaret, men jag såg vad det hade för betydelse. Få tror jag skulle säga att de har svaret på den frågan men jag tror att de flesta faktiskt går på ett svar. Nu säger jag ett svar och inte svaret, något som bör noteras. Grejen är att beroende på vad man sätter för svar här så får man väldigt olika svar på andra frågor. Om man säger att meningen med livet är att vara en del av samhället så ger det en helt annan inställning till livet än om meningen är att bara vara fri.

Jag har alltid tyckt att en fråga säger mer än ett svar, en fråga kan man fundera kring på ett annat sätt. Svar är definitiva, end of discussion. Det byter inte av det är dåligt med svar, tvärt om, svar är en viktig del av frågan men det är lätt att man låter det vara slutet på den. Man glömmer frågans alla aspekter frågan kan ha. Det här älskar jag med Jesus, alla hans liknelser, märkte det inte så mycket för än i helgen men han har en otrolig förmåga att behålla frågan medans han ger ett svar. Så min fråga till dig är, och var inte för snabb med att ta första bästa svar, vad är meningen med livet? Och framför allt, vad betyder det för dig?

Du behöver inte skriva svaren till mig om du inte känner för det, självklart skulle jag vara intresserad men det skulle kunna tas som privat. Personligen har jag min mening i Gud, utifall att det inte framgått. Ha en välsignad dag! / Joel

Kommentarer
Postat av: mickan

haha ja klart jag kan röka under vattnet :O kan inte du det?? =D haha



men tack :)

2009-05-16 @ 15:43:09
URL: http://blondinmickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0