Motboken

Har ni tänkt på förändringen som Sveriges regering genomgått under de senaste hundra åren? Vet inte alla exakta uppgifter men jag ska försöka få fram min poäng. I alla fall, från 1917-1955 så ansåg regeringen att vi svenskar hade börjat dricka för mycket. Lösningen blev den så kallade "Motboken". Ett häfte som systemet införde vilket innebar att man bara fick köpa max 3-4 liter starksprit i månaden. Planen funkade och alkoholkonsumtionen gick ned. Verkar ju bra, eller?

Grejen är att det att idag så dricker vi mer än vad vi gjorde på den tiden och regeringen har inga planer på att införa någon liknande lag. Det vore helt enkelt för moraliserande. Det väcker ett par funderingar hos mig som jag tänkte skriva om.

Det första handlar om att jag inte riktigt förstår mig på politiker. Okej, kanske inte är helt sant, nog förstår jag, men jag tycker att det är dumt. Ett sånt ställningstagande säger ju bara att man inte vill ta obekväma beslut och att politiken inte handlar om folkets bästa utan mer om hur man bäst får med sig opinionen. Vad är egentligen poängen md en sådan regering? Vad ska man ha opinionen med sig om det är där det både börjar och slutar? Man skaffar sig makt för maktens skull. Man måste kunna ta beslut som inte handlar om att folket ska tycka om en. Vad finns det för poäng annars? Tro inte jag skriver det här för att uppmärksamma hur hemska våra politiker är, det här har egntligen ganska lite med politik att göra. Det handlar om att man ska våga kunna ta beslut som inte alltid är populära. Inte bara politiker utan alla som går runt här i vårt avlånga land. Med det menar jag inte att det alltid är lätt att göra det man tror är rätt. Önskar att jag själv vore bättre på det.

Det andra jag började tänka på var att stämpeln "moraliserande" har fått en sjukt neggativ klang. Folk vill inte ha moral, folk vill ha frihet. Frihet, frihet, frihet. Man ska kunna göra allt som man själv vill. Och nog är det bra med frihet, men innebär det att man inte behöver ta något ansvar? Jag tror inte att moral och frihet är motsatser. Moral är att inte missbruka sin frihet. "Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i frihet." Gal 5:13. Att vara fri innebär att man måste ta sitt ansvar. Det betyder inte bara att man ska se efter sig själv utan även att det finns ett visst ansvar gentemot andra.

Här kan folk börja tycka att jag är jobbig och moraliserande men jag tror faktiskt inte att man mår bra av för mycket självcentrering. Är man för självcentrerad så ser man allt ur sin egen synvinkel. Så länge man gör det så kan man inte se sina egna fel och det gör att man alltid tänker att man har rätt. Varje gång någon inte håller med en blir det personligt. Det blir som att köra bil med ögonbindel samtidigt som man gnäller på att folk försöker krocka med en. Nu tror jag visserligen att det inte brukar gå så långt med självcentreringen men jag hoppas folk förstår poängen. Skulle nog säga att det var dagens funderingar.

Ha det bäst! /Joel


Kommentarer
Postat av: Cg

Jag tycker de verkar skita i vad folket tycker i regeringen, lägger upp tankningsförbud m.m. Borde inte regeringen och riksdagen representera folket och vad folket anser moraliskt. Efterssom att våran definition av moral är grundat på Bibeln, måste man förstå att om Gud inte finns, finns heller ingen objektiv moral, och vi hamnar ännu mer in i en subjektiv livsuppfattning som har blivit alltmer populärt sedan 1700 talet. Gud är god!

2009-04-14 @ 12:27:47
Postat av: starry

Om regeringen skulle spegla sveriges befolknings moral skulle landet gå i väggen tror jag iaf.

2009-04-14 @ 18:36:57
Postat av: Sixten

Skulle man ta med bibelsvammel i regeringen så skulle landet gå åt helvete.....

2009-04-15 @ 14:35:53
Postat av: clintan

moderaterna suger....

2009-04-15 @ 15:52:16
Postat av: Jakob

Är det inte ett sundhetstecken när regeringen följer medborgarnas önskningar? Naturligtvis måste politiker våga stå upp och ta långsiktiga beslut, men omsvängningen i alkoholpolitiken beror nog snarare på att politikerna (då som nu) tycker ungefär som folket vad gäller alkohollagar. Jag har för mig att jag läste, för längesen, att fylleriet i Sverige hade nått rätt extrema höjder när folkomröstningen om avskaffandet av rusdryckerna och motboken. Men hur det står i proportion till dagens alkoholkonsumtion vet jag tyvärr inte...

2009-04-19 @ 22:39:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0