Förlåtelse

Dags för en uppdatering!

När jag började tänka mer på den kristna tron så var det många saker som gjorde mig förvånad. Mycket var inte som jag först tänkte att det var, vissa saker tyckte jag var helt underbara, andra förstod jag mig inte alls på och tyckte var jättekonstiga. Antar att jag fortfarande inte klurat ut allt men jag ser hopp. En av de sakerna som jag hade svårt för var förlåtelsen.

Om du någon gång varit på en Gudstjänst, andakt, bön eller vad man nu kan tänka sig finns att vara på i kyrkan så har du förmodligen hört om att Jesus förlåter synder. Skulle kunna skriva länge om vad en synd är eller rent utav hur det kommer sig att just Jesus förlåter synder men jag tror jag sparar det tills vidare, okej? Bra! Det jag hade problem med var att varje gång man hörde om förlåtelsen i kyrkan var den fullständigt vilkorslös, det var bara att be om den medans när jag läste igenom nya testamentet så stod det hela tiden att man fick förlåtelse för sina synder om man förlät andra. Hur kunde förlåtelsen och nåden både bara kräva att man bad om den och samtidigt kräva att man skulle göra nått för att få den?

Svaret var faktiskt inte så konstigt. Man kan inte be om förlåtelse ärligt utan att förlåta andra. Det låter kanske konstigt men jag ska försöka förklara. Att be om förlåtelse är inte samma sak som att be om ursäkt. Om man ber om ursäkt så skyller man på att det fanns en anledning till att man gjorde som man gjorde. Att be om förlåtelse är att erkänna helt och fullt att man gjort fel. Nu är det så att om man fullt ut erkänner att man gjort fel och inte ursäktar sig så kan man inte säga till någon annan som gjort fel att "Nej, jag förlåter inte dig. Du hade ännu mindre ingen ursäkt till att göra som du gjorde än vad jag hade". Då har man inte erkännt att man själv ärligt bett om förlåtelse.

Känner att det här får duga för idag, kommer förhoppningsvis att börja uppdatera oftare. Ha det! / Kyrkis

Kommentarer
Postat av: Helena D

Så där långt har jag aldrig kommit... Fast å andra sidan har jag aldrig spekulerat så mycket kring det ^^



Syns v.17

2009-04-08 @ 13:51:10
Postat av: emma

bra beskrivet :) låter bra med att du tänker börja uppdatera oftare ;)

2009-04-08 @ 14:04:43
Postat av: Anonym

good :) mycket bra inlägg. fortsätt med sånna och upptatera oftare. hade! ;D

2009-04-08 @ 22:17:37
Postat av: N

det förra var från mig. glömde skriva de :P

2009-04-08 @ 22:19:19
URL: http://nalie.blogg.se/
Postat av: Congas

Guds nåd är härligt underbar. Tänk att vi, bara vi tar emot Jesus och det han gjort för oss, har blivit stämplade frikända från vår skuld och synd. Friade till att leva för Gud! Hallelu'Jah!

2009-04-08 @ 22:55:26
Postat av: starry

jag kommer nog aldrig kunna förstå varför han älskar oss så mycket, fast vi gång på gång gör honom besviken. Man känner sig inte värd det & det är man ju egentligen inte, även fast vi är skapade i hans avbild.

2009-04-09 @ 15:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0